در ۷۰ درصد موارد، افراد با آی کیوی معمولی کارکرد بهتری نسبت به افراد خیلی باهوش دارن! این یافته ی متفاوت، باور عادی «هوش بالا، عامل بی چون وچرای موفقیته» رو به رقابت می کشه. هوش هیجانی (EQ) حلقه گمشده ایه که جمله اول این مقاله رو توجیه می کنه. همراه ما باشین، می خواهیم درباره نشونه های هوش هیجانی پایین اطلاعات با ارزشی در اختیارتون بذاریم.

 

چند سال مطالعه و تحقیق نشون دهنده اینه که هوش هیجانی عامل اصلی برتری افراد موفق و مشهور نسبت به بقیه افراد جامعه س. رابطه بین هوش هیجانی و موفقیت یک رابطه قوی و مستقیمه؛ طوری که ادعا می شه ۹۰ درصد افراد موفق، هوش هیجانی بالایی دارن.

هوش هیجانی در همه آدما هست، اما رو نیس. روش شما در مدیریت رفتارهایتان، نحوه ی برخورد شما با شرایط پیچیده ی اجتماعی و تصمیمای شخصی شما در حصول نتیجه دلخواه تون، از هوش هیجانی شما اثر می گیرن.

با وجود اهمیت زیاد هوش هیجانی، ذات مخفی اون، حدس میزان این توانایی و بهبود اون در افراد رو کمی سخت می کنه. بعضی تستای معتبر واسه امتحان میزان هوش اجتماعی وجود دارن، اما متأسفانه بیشتر تستای معتبر هوش هیجانی رایگان نیستن. در این مقاله با مطالعه نتایج تست هوش هیجانی بیشتر از یک میلیون نفر، بعضی نشونه های هوش هیجانی پایین معرفی می شن. اگه رفتارهای زیر رو دارین بهتره که اونا رو کنار بذارین.

۱. اصلا عصبانی نمی شین

داشتن هوش هیجانی به معنی همیشه خوب و مهربون بودن نیس، هوش هیجانی یعنی اینکه بتونین به خاطر رسیدن به بهترین نتیجه، مدیریت احساسات خود رو در دست بگیرین. بعضی وقتا شما باید به طرف مقابل خود نشون بدین که نگران، غمگین و پریشون هستین. اینکه دائم احساس واقعی خود رو زیر نقابی از خوشحالی و خونسردی مخفی کنین، اصلا درست و موثر نیس. یکی از عادات افرادی با هوش هیجانی بالا اینه که احساسات منفی و مثبت خود رو در شرایط مختلف نشون میدن.

۲. خیلی راحت دچار اضطراب میشید

وقتی احساسات خود رو مخفی می کنین، این احساسات خود رو به شکل نا آرومی، نگرانی و استرس نمایان می کنن. سرکوب احساسات موجب خستگی روانی و جسمی شما می شه. افزایش مهارتای هوش هیجانی به شما در کنترل اضطراب کمک می کنه و کمک تون می کنه قبل از خیلی بد شدن شرایط، اونو ببینین و با اون مقابله کنین.

افرادی که از مهارتای هوش هیجانی خود استفاده نمی کنن واسه مدیریت احساسات خود به روشای دیگر و در بعضی موارد رفتارهای پرخطر روی میارن. احتمال استرس، افسردگی، اعتیاد و تمایل به خودکشی در این افراد دوبرابر سایرینه.

۳. نمی تونین از خودتون دفاع کنین

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارن، درعین اینکه با بقیه خوب و صمیمانه برخورد می کنن، اجازه نمی دن که بقیه از این برخوردها سوءاستفاده کنن و مرزهای مشخصی در رابطه خود با بقیه افراد دارن. این طرز رفتار، تاکتیک بسیار مناسبیه که مانع خیلی از اختلافا می شه.

۴. دایره ی لغات احساسی شما محدوده

همه آدما، احساس دارن و در موقعیتای مختلف احساسات متفاوتی رو تجربه می کنن، اما درصد بسیار کمی از آدما می تونن احساسات خود رو به طور دقیق بیان و توضیح کنن. تحقیقات نشون میدن که تنها ۳۶ درصد افراد می تونن احساسات خود رو به طور کامل و دقیق بگن. نبود توانایی در توضیح احساسات، به ویژه احساساتی که کلماتی عادی واسه توضیح اونا نداریم، ممکنه موجب سوءتفاهم و پس انتخابای غیرمنطقی و رفتارهای زیان بار شه.

ازآنجایی که افراد باهوش هیجانی بالا خوب احساسات خود رو می شناسن، توانایی مدیریت، بیان و بیان احساساسات خود رو دارن. درحالی که ممکنه یک فرد با هوش هیجانی معمولی از عبارت «خوب نیستم» واسه توضیح احساس خود استفاده کنه، افرادی با هوش هیجانی بالا به طور دقیق مشخص می کنن که منظورشان از حال بد، «ناامیدی»، «استرس» یا «ضعف» است. هرچه کلماتی که واسه توضیح حال خود استفاده می کنین دقیق تر باشن، آگاهی شما از وضعیت روحی و داخلی تون بیشتر و قدرت مدیریت اون احساس در شما بالاتره.

۵. خیلی زود شرایط رو قضاوت می کنین، تصمیم می گیرین و با تعصب از فرضیه های خود دفاع می کنین

یکی از نشونه های هوش هیجانی پایین در افراد اینه که اونا خیلی سریع نظر میدن و با تعصب روی نظر خود اصرار می کنن یعنی از هر دستاویزی واسه دفاع از نظر خود و سرکوب نظرات مخالف با نظر خود استفاده می کنن. این افراد واسه دفاع از نظر خود به شکل زننده و تندرو بحث وجدل می کنن.

این رفتار یک رفتار پرخطر واسه رهبر گروه حساب می شه؛ چراکه نظرات لحظه ای و بدون حمایت ی اونا، می تونه راه حل دراز مدت یک تیم رو رقم بزنه. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارن، روی ایده های ساده ی خود بیشتر فکر می کنن؛ چون که میدونن عکس العملای ساده از احساسات سرچشمه میگیره. این افراد در افکار ساده ی خود رو در طول زمان پیشرفت میدن و نتایج احتمالی اونا رو درنظر می گیرن و نظر خود رو به مؤثرترین شکل ممکن با مخاطبان خود درمیان می ذارن و به نظرات بقیه در مورد ایده ی خود توجه می کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   نظم در زندگی و ۱۵ نکته واسه اجرا اون 

۶. نگران هستین

احساسات منفی که از این نگرانی ناشی می شن، دقیقا به دلیل واکنش بدن شما به استرس و اضطراب هستن. حتی فکرکردن در مورد بعضی اتفاقات بدن، شما رو وارد حالت روانی جنگ یا فرار می کنن که شما رو مجبور به انتخاب یکی از این دو حالت می کنن، ایستادگی و جنگ یا فرار از موقعیت و مشکل. این واکنش در لحظه روبرو شدن با مشکل، لازم و بجاست، اما نگرانی درمورد مشکلات گذشته، واسه روان و جسم شما زیا ن آوره.

محققان دانشگاه اموری فهمیدن که ادامه دادن به نگرانی و استرس موجب افزایش فشار خون و مریضیای قلبی می شه. ادامه دادن به نگرانی یعنی ادامه دادن به استرس، افراد باهوش هیجانی بالا راه دست کشیدن از نگرانی رو خوب میدونن. پایان دادن به نگرانیای بی مورد نه تنها موجب می شه که شما احساس بهتری پیدا کنین؛ بلکه موجب بهبود سلامتی شمام میشه.

۷. بی خیال اشتباهات خود نمی شین

افراد با هوش هیجانی بالا درعین اینکه اشتباهات خود رو فراموش نمی کنن، به طور تندرو روی اشتباهات خود مانور نمی دن. اونا اشتباهات رو فراموش نمی کنن تا در مواقع لازم به عنوان تجربه از اون استفاده کنن، با این وجود به جای گیرافتادن در اشتباهات گذشته، روی آینده خود تمرکز می کنن. واسه جدا بین گیردادن به اشتباهات و درخاطرداشتن اونا، به خودآگاهی نیاز دارین. گذاشتن وقت و انرژی بیشتر از حد واسه اشتباهاتتان، از شما فردی نگران و ترسو می سازه. اگه اشتباهاتتان رو به طور کامل از یاد ببرین دوباره انجام دهنده اون اشتباهات میشید. کلید تعادل اینه که از اشتباهات خود واسه پیشرفت و موفقیت خود بهره بگیرین. این دیدگاه باعث می شه که در هربار شکست به جای ناامیدی از ادامه راه، انگیزه قوی واسه بازگشت و ادامه داشته باشین.

۸. بیشتر اوقات احساس می کنین که بقیه منظور شما رو بد متوجه می شن

یکی از نشونه های هوش هیجانی پایین اینه که نمی تونین حدس بزنین که از طرف بقیه چیجوری به نظر می رسین. شما احساس می کنین چون نمی تونین منظور خود رو خوب به بقیه منتقل کنین، منظور شما درست برداشت نمی شه. افراد با هوش هیجانی بالا میدونن که تموم صحبتای اونا واسه بقیه قابل درک نیس. پس درصورتی که احساس کنن منظورشان درست به مخاطب منتقل نشده، روش بیان خود رو طوری تغییر میدن که معنی صحبت شون واسه مخاطب قابل درک باشه.

۹. محرکای انگیزشی خود رو نمی شناسید

همه آدما واسه حرکت روبه جلو و پیشرفت، محرکا و انگیزهایی دارن. افراد با هوش هیجانی بالا در مورد عوامل انگیزشی خود مطالعه می کنن و به کمک این علم، بهترین موقعیتا و آدما رو به عنوان محرک خود انتخاب می کنن.

۱۰. بقیه رو به خاطر احساسات خود مقصر میدونید

احساسات از حالتای داخلی شما ناشی می شن. بهتره به جای اینکه بقیه رو مقصر احساسات خود بدونین، مسئولیت اونا رو خودتون قبول کنین. هیچکی نمیتونه باعث شه شما چیزی رو که نمی خواهید، احساس کنین. اگه بقیه رو مسئول احساسات خودتون بدونین، پیشرفت نخواهید کرد.

۱۱. زودرنج هستین

اگه واقعا درک درستی از شخصیت خودتون داشته باشین و خودتون رو خوب بشناسین، بقیه به این آسونیا نمی تونن با اعمال و گفتارشان شما رو برنجانند. افراد با هوش هیجانی بالا اعتماد به نفس دارن و انتقادپذیر هستن و همین ویژگیا باعث می شه که این افراد زودرنج نباشن. اینجور افرادی از شوخی بقیه ناراحت نمی شن و شاید بعضی وقتا خودشون هم به خودشون بخندن؛ چون که مرز بین شوخی و تمسخر و تخریب شخصیت رو تشخیص میدن.

شخصیت

سخن آخر

برخلاف IQ، هوش هیجانی بسیار انعطاف پذیره. با تمرین رفتارها و مهارتای عاطفی هوشمندانه، مغز شما کم کم به این رفتارها عادت می کنن. کم کم این رفتارها در مغز شما جانشین رفتارهای تخریب کننده قدیمی می شن و بدون اینکه خودتون فهمیده باشین با رفتارهای جدید و درست که نشونه ای از هوش هیجانی تقویت شده در شماس، به محیط جواب میدید.

شما یا دور و بریا تون، اینجور نشونه هایی دارین؟ فکر می کنین این نشونه ها چه تأثیری روی زندگی می ذارن؟ چه راهکارهایی واسه تقویت هوش هیجانی سراغ دارین؟ دیدگاه تون رو در قسمت نظرات، با ما به اشتراک بذارین.



در هر گفتگو ای جواب بله بگیرین، گفتگو بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره


دسته‌ها: آموزشی