هیچکی دوست نداره بی نظم باشه، پس اگه بی نظمی بر زندگی تون حاکم شده و پس احساس درموندگی و هرج و مرج می کنین، وقت اون رسیده که منظم شید. واسه اینکه در محیط بیرونی تون نظم بسازین اول باید در درون تون هم کاری انجام بدین، مثلا شفاف سازی اولویتا و تصمیم گیری در این مورد که می خواید امورات تون رو چه جوری طبقه بندی کنین. سعی کنین هر چیزی رو در جای خودش حفظ کنین. بدونین نیازاتون چیه، چه کاری می خواید بکنین و چه زمانی قراره انجامش بدین تا به خاطر اینکه نمی دونین چیکار می خواید بکنین در شرایط استرس زا قرار نگیرید. ایجاد نظم و سازماندهی به زمان نیاز داره، اما وقتی بهش عادت کردین، زندگی واسه تون بسیار ساده تر میشه! تنها یک هفته وقت لازمه تا به همچین چیزی عادت کنین. این نوشته رو بخونین تا با راه های اجرا نظم در زندگی آشنا شید.

 

بخش اول

هر چیزی رو سر جای خودش نگه دارین

۱. فضای تون رو منظم کنین

فرقی نمی کنه خونه تون باشه یا اتاق خواب تون، آشپزخانه، دفتر کار، کُمد یا میزتون باید تموم چیزایی رو که اونجا هست، بررسی کنین و هر چیز بلااستفاده ای رو دور بندازین یا به جای دیگری منتقل کنین. چیزای باقیمونده رو هم با دقت بازبینی کنین و فضای مناسب شون رو به اونا اختصاص بدین.

  • نظم و ترتیب فقط به معنی گذاشتن هر چیزی سر جای خودش نیس. هدف از نظم و ساماندهی اینه که بتونین اشیا رو فورا پیدا، تبادل و آزمایش شون کنین. در کنار اینا، اگه به هر چیزی فضای متناسب با خودش و کاربردش رو اختصاص بدین تا دسترسی یا برگردان شون به جای خود راحت و سریع باشه، نظم هم می تونه به تأمین این اهداف کمک کنه.

مثلا: اگه کتابای زیادی داشته باشین و طبق اندازه شون اونا رو بچینید، منظم به نظر می رسن، اما شاید روزی یادتون نباشه کتابی رو کجا گذاشته اید و مجبور شید لابه لای کتابا رو جست وجو کنین و چند تا از اونا رو جابه جا کنین و اگه بخواهید چند کتاب جدید وارد کتابخونه تون کنین باید دوباره چیدمان کتابا رو تغییر بدین. اگه کتابا رو طبق موضوعات شون طبقه بندی کنین و بچینید و در انتهای هر ردیف یا در انتهای هر گروهِ موضوعی مقداری فضای خالی در نظر بگیرین، می تونین با نگاهی فوری به هر طبقه، کتاب مورد نظر خود رو زودتر پیدا کنین یا بدون اینکه آرایش تموم قفسها و ردیفا رو به هم بریزین، کتابی رو وردارین یا اضافه کنین.

  • اگه وسایل تون رو مجموعه مراتبی منظم کنین به جای اینکه دنبال شون بگردید، می تونین مرحله به مرحله با کوچیک تر کردن بخش ی جست وجوی تون به چیزی که می خواید برسین، مثلا از قفسه به طبقه و از طبقه به باکس یا کیسه. مثلا می تونین تموم لوازم ورزشی تون رو در یک صندوقچه بذارین و چیزای کوچیک تر مثل توپ تنیس رو در یک کیسه پلاستیکی بذارین. واسه چیزای بزرگ و بدشکلِ دیگر مثل چوب اسکی هم جای دیگری در نظر بگیرین یا مثلا می تونین وسایل نظافت رو هم طبق نوع استفاده از اونا دسته بندی کنین.
  • در دسته بندی کردن زیاده روی نکنین، چون دیدن دو یا سه قسمت بسیار سریع تر از اینه که بخواهید چند چیز رو وردارین و بررسی و جابه جا کنین. دو یا سه قسمت کافیه. اجزای الکتریکی و الکترونیکی کامپیوتر و سیما و بقیه چیزای ریز و بدقواره که توده های شلوغ و بدشکلی رو تشکیل میدن منظم کنین یا اونا رو داخل کیفای زیپ دار پلاستیکی بذارین که واسه همین طراحی شدن.
  • در هر قسمت از مکانی که چیزایی رو نگهداری می کنین، کمی فضای خالی باقی بذارین تا بعدا بتونین بدون بهم ریختن آرایش و نظم شون چیزی بهش قسمت اضافه کنین. یک فضای بافر یا حائل در نظر بگیرین، مثلا یک میز کوچیک یا طبقه تا چیزایی رو که لازمه جابجا کنین یا وقتی چیز دیگری رو برمی دارین در جای اشتباهی قرار نگیرند یا مجبور نشید وقت زیادی رو صرف برگردوندن چیزایی کنین که جابه جا کردین.
  • بعضی چیزها بیشتر لازمه در خطر دید باشن تا اینکه در گروه خاصی و دور از دسترس قرار بگیرن. وسایلی که زیاد از اونا استفاده می کنین، مثل ادویها که باید در دسترس باشن و خیلی راحت دیده شن، نه اینکه مثلا داخل محفظه ی دیگری دور از دسترس باشن. چیزایی که زود خراب می شن مثل مواد خوراکیا رو باید طبق اولویت مصرف شون در دسترس قرار داد. چیزای تبادل پذیر، اما غیرهمسان که دوست دارین به شکل جور واجور در دسترس تون باشن، مثل لباس، هم باید در یک ردیف باشن یا بعضی وقتا جابه جا شن تا هیچ چیزی در ته کمد یا قسمتی که دور از دید و دسترسه، بی مصرف و فراموش شده نمونه. چیزای خیلی بزرگ، خطرناک یا درهم و برهم هم به جاهای خاصی نیاز دارن.
  • قبل اینکه به سازماندهی کردن فکر کنین، وسایل تون رو چک کنین تا چیزای واقعا غیر لازم رو از دور خارج کنین. شما تنها زمانی می تونین واقعا بفهمین چه فضایی دارین که محیط تون رو از چیزای بی مصرف خالی کنین. اگه نگاه دقیقی به چیزایی که دور و برتان جمع می کنین، نداشته باشین، وقت و پول تون رو صرف چیزایی کردین که دیگر احتیاجی به اونا ندارین.
  • پول-نام-تصویر

  • نحوه ی استفاده تون رو از وسایل مورد بررسی بذارین و ببینین چه جوری می تونین از فضای تون خوب استفاده کنین. اگه حذف چیزای بی مصرف و زیادی واسه تون ناراحت کننده باشه، سعی شما واسه ایجاد نظم و ترتیب شکست می خوره و بی نتیجه هستش. دسترسی به وسایل پرمصرف رو ساده تر کنین. وسایل رو نزدیک محل استفاده شون بذارین، مثلا دیگ و ظروف پخت و پز رو نزدیک اجاق گاز بذارین، پاکتای نامه و تمبرها رو در کشوی میزتون بذارین و لکه برها و سفیدکنندها رو در اتاق رختشویی یا گنجه ی ملافها جای بدین. شاید این نکات واسه تون روشن به نظر برسن، اما تعجب می کنین اگه بدونین تعداد خیلی از افراد هر چیزی رو در نزدیک ترین جای ممکن می ذارن!
  • چیزایی در خونه تون دارین که فقط جا اشغال کردن؟ حتما هر چند وقت یه بار به طور منظم، ریخت و پاشا رو جمع کنین. موقع تصمیم گیری، سؤالای خوب و مناسبی از خودتون بپرسید: واقعا به این نیاز دارم؟ سال بعد بهش نیاز دارم؟ طی یک پارسال از این استفاده ای کردم؟ واقعا دوستش دارم؟ کس دیگریه که این وسیله بیشتر به کارش بیاد؟ چیزایی که دور و برم جمع کردم در آینده ای نه چندون دور استفاده ی قابل قبولی برایم دارن؟ اگه این وسیله رو نداشته باشم، دلم براش تنگ میشه؟ اگه به این وسیله نیاز پیدا کردم، میتونم خیلی راحت با چیز دیگری جایگزینش کنم؟
  • بدونین «نظم» چه شکلیه و چه احساسی داره. در محیطای منظم، راحت میشه از هر چیزی استفاده کرد و هر وسیله ای به اندازه کافی واسه خودش فضا داره. محیطای منظم احساس خوب و خوشایندی هم به آدم میدن.
  • از تایمر استفاده کنین. به مدت زمان تمیزکاری و نظم و ترتیب دادن به امور محدود کردن مشخص کنین و بعد بدون درنگ و با اشتیاق کارتون رو شروع کنین تا در مدت زمان مشخص شده، تمومش کنین.
  • جایی رو واسه تموم قبضا و صورتحسابا در نظر بگیرین. نامهای رسیده رو فورا باز کنین، پاکت بیرونی شون رو دور بندازین و تنها محتوای اونو در جایی مشخص نگه دارین.

۲. هر چیزی رو فورا سر جاش برگردانید

همین حالا! وقتی جای مخصوص هر چیزی رو تعیین کردین، باید عادت کنین بعد از تموم شدن کارتون اونو فورا سر جاش برگردانید. اونو روی میز آشپزخانه یا روی کاناپه آزاد نکنین و سراغ کار بعدی تون نرید، شاید پیش خودتون فکر کنین بعدا این کار رو می کنین، اما ابدا اینجور اتفاقی نمی افته!

  • همیشه کلیدهایتان رو سر جای مخصوص شون بذارین تا گم شون نکنین.
  • واسه گوشی موبایل تون هم جای خاصی در نظر بگیرین و یک ایستگاه شارژ براش مقرر کنین!

۳. کیسه های پلاستکی چندبار مصرف، موارد استفاده ی زیادی واسه تون دارن

می تونین چیزای مختلف رو در کیسه های پلاستیکی نگه داری کنین تا جمع و جور، تمیز و بدور از گرد و خاک بمونن. اما اگه جای مناسبی واسه نگهداری شون در نظر نگیرید، همه جا پخش می شن! کیسه های پلاستیکی رو در گنجه یا کمد، کشوهای میز، کابینت یا جایی مثل نگه دارین. کیسه های پلاستیکی زیپ دار، بی دردسر، کاربردی و ارزون قیمت هستن، پس از اونا استفاده کنین!

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   نقش زبون بدن در بازاریابی چیه؟ 

  • از تقسیم کننده ی کشو واسه دراورتان استفاده کنین. می تونین شکلای مختلف مختلف اونو بخرین یا با بُرش دادن ظروف یه بار مصرف، متناسب با اندازه کشوهایتان، هر مدلی که دوست دارین اونا رو تقسیم بندی کنین.

بخش دوم

از تقویم، برنامه ریز و گوشی هوشمند استفاده کنین

۱. از تقویم استفاده کنین

یک تقویم تهیه کنین و اونو جایی بذارین که هر روز جلوی چشم تون باشه، به ویژه صبحا. واسه بیشتر افراد اینجا مناسب، آشپزخانه، روی میز کار یا روی دسک تاپ کامپیوترشانه. به هر حال جوری باشه که مراجعه هر روزه بهش جزو روزمرگی هاتون بشه. مثلا می تونین اونو داخل کابینت دستشویی بذارین؛ جایی کنار خمیردندان تون. هر روز صبح هنگام مسواک زدن دندانای تون با یک دست، با دست دیگر صفحه امروز رو روی این تقویم باز کنین و ببینین برنامه امروزتان و هفته پیش رو چیه.

  • تقویم تون همیشه در دسترس باشه. اگه رویدادی رو در تقویم تون ثبت کرده باشین، می تونین خیلی راحت از تاریخ اون باخبر شید و تقویم تون می تونه به شما یادآوری کنه تا کاراتون رو به موقع انجام بدین. دیگر احتیاجی نیس نگران فراموش کردن شون باشین.

۲. از یک برنامه ریز (چارت برنامه ریزی) استفاده کنین

برنامه-ریزی

اگه قرار ملاقاتای زیادی داشته باشین و روزاتون اون قدر متغیر و شلوغ باشه که به پیگیری برنامه هاتون واسه تون سخت باشه، استفاده از یک برنامه ریز واسه تون مفید هستش؛ یعنی دفترچه ای که لیست کارا و برنامه هاتون در اون مشخص شده باشه. مثلا اگه زیاد این ور و اون ور می روید یا کلاسای مختلفی در ساعات مختلف روز دارین، خیلی راحت تره که یک برنامه ریز با خودتون داشته باشین تا کاراتون رو به طور منظم به شما اعلام کنه، این کاریه که یک تقویم نمیتونه واسه تون بکنه. می تونین برنامه های بیشتری رو در یک چارت برنامه ریز بذارین. واسه داشتن یک برنامه ریزی روزانه موفق، مهارتای مدیریت زمان خود رو تقویت کنین.

۳. از گوشی هوشمندتان استفاده کنین

گوشی هوشمندتان، به ویژه اگه به برنامه مدیریت اطلاعات شخصی وصل به شبکه که روی بقیه کامپیوترها هم نصب شده مجهز باشه، از تقویمای کاغذی و یادداشتای پراکنده بهتره، چون این اطلاعات قابل جست وجو هستن و خیلی راحت میشه اونا رو وارد گوشی یا تسکای وب بیس کرد و یادآوری اطلاعات لازم و حذف اطلاعات غیرلازم به طور اتوماتیک انجام می شه.

بخش سوم

لیست تهیه کنین

۱. یادداشت کنین

یک مداد کوچیک بهتر از یک حافظه ی پُر از جزئیاته. هر چیزی رو که نباید از یاد ببرین، یادداشت کنین، حتی اگه حافظه ی خیلی خوبی دارین. هیچکی کامل نیس و روی کاغذ آوردن اطلاعات ضرری به شما وارد نمی کنه. شماره تلفنا، قرار ملاقاتا، تاریخ تولدها، لیست خرید و کارایی که باید انجام بدین رو یادداشت کنین و جایی بذارین که خیلی راحت بتونین پیدایش کنین و هر زمان بهش نیاز داشتین سراغش برید.

۲. لیستی از کارایی که باید انجام بدین تهیه کنین

واسه هر روزتون لیستی از «بایدها» تهیه کنین. در این لیست نباید بیشتر از ۵ مورد اومده باشه، چون در این صورت واسه تون سخت و سنگین می شه و احتمال موفق نشدن بیشتر می شه. یک یا دوتا از این کارا اونایی باشه که حتما و حتما باید در اون روز انجامش بدین و بقیه هم کارایی باشن که پیگیرشان هستین تا انجام شن.

  • لیستی هفتگی از بایدها تهیه کنین. کارای این لیست می تونه شامل این موارد باشه: خرید از تره بار، تعمیر دستگاه تهویه ی هوا و… فهرست بایدهای روزانه تون رو در این لیست مشخص کنین. یک وایت بُرد با مارکرهای قابل پاک کردن می تونه به شما کمک کنه تموم چیزایی که باید روزانه انجام شن یا برنامه های بلندمدت ترتان رو به یاد داشته باشین.
  • لیستی ماهیانه از بایدها تهیه کنین. این لیست در یادآوری کارای کلی تری چون خرید هدیه ی تولد، به تعمیرگاه سپردن اتومبیل، وقت دندانپزشکی و … به شما کمک می کنه. از روی این لیست ماهیانه، لیست بایدهای هفتگی و روزانه تون رو تهیه کنین.
  • لیستی از بایدهای زندگی تون تهیه کنین. شاید تندرو به نظر برسه، اما درسته. تهیه ی این لیست می تونه زمان خوبی باشه واسه تفکر دوباره و بازبینی اهداف زندگی تون و اینکه با زندگی تون چه می کنین. منظم شدن، تشخیص اولویت هاست و هیچوقت ضرری واسه تون نداره.

۳. اگه واسه منظم کردن قبضا و رسیدها وقت بذارین ارزشش رو داره، چون اگه بخواهید چیزی رو برگردانید، خیلی راحت می تونین رسیدش رو پیدا کنین و وقت و پول تون هدر نمی ره.

با این کار نظم و سازماندهی ایجاد می کنین و مشکلی واسه پس دادن چیزی که خریده اید یا کتابی که از کتابخونه به امانت گرفتین نخواهید داشت.

بخش چهارم

به برنامه تون پایبند باشین

۱. پیگیر برنامه هاتون باشین

اگه خودتون رو مجبور به انجام کارای مقرر شده در لیست تون نکنین، این لیست و برنامه کمکی به شما نمی کنه و هیچ فایده ای نداره. راه های زیادی واسه پایبند ماندن و پیروی کردن از لیستِ بایدها هست. کافیه از دست دست و طفره رفتن دست وردارین و چیزایی که حواس و تمرکزتان رو بهم می ریزه کنار بذارین.

  • اگه در مورد چیزی که در انتهای لیست بایدهایتان گذاشته اید دودلی دارین، نگاه دقیق تری بهش بکنین. واقعا مهمه؟ اگه اینطوریه، پس زودتر انجامش بدین یا دست کم شروعش کنین. اگه هم مهم نیس، اونو به لیست کارای بلندمدت تون منتقل کنین یا کلا از بایدها حذفش کنین. به خودتون اجازه ندین نسبت به کاری دچار وسواس یا سردرگمی شید.
  • اگه دیدید کسل و خسته شدین یا برنامه روزمره تون بهم ریخته، شاید بتونین حواس خودتون رو با انجام کاری که واسه بعدا اونو در نظر گرفته بودین، پرت کنین و خودتون رو راضی و خوشحال نگه دارین.

۲. تعیین محدوده زمانی واسه هر کاری که باید در طول روز انجام شه، راه خوبی واسه جلوگیری از دست دست و طفره رفتنه و شما رو هماهنگ و پایبند به برنامه نگه می داره.

داشتن چارچوب زمانی مشخص روش مفیدی واسه سروسامان دادن به روزتونه. اینکه بدونین واسه انجام هر کاری که در لیسته، زمان محدودی دارین باعث می شه خیال تون راحت باشه که احتیاجی به عجله واسه اتمام کاراتون ندارین. حتما زمان کافی واسه هر کار اختصاص بدین تا از کیفیت کارتون کم نشه. واسه تموم کردن کارتون عجله نکنین. اگه در انجام امورتون عجله کنین ممکنه نتونین خوب از عهده ی اون بربیایید.

بخش پنجم

مفید کار کنین

۱. کارای مثل به همدیگه و کم اهمیت تر رو می تونین در یک زمان انجام بدین

اینکه بخواهید کارا رو جداگونه و پراکنده انجام بدین، وقت زیادی می بره؛ پس مفیدتر اینه که وقتی یکی از کارایی که در حال انجامش هستین نیاز زیادی به تمرکز و دقت نداره، با هم کار دیگری هم انجام بدین. مثلا تا کردن حولها هنگام تماشای تلویزیون. می تونین وقتی ماشین لباسشویی در حال کار کردنه، ایمیل هاتون رو ارسال کنین یا وقتی غذای تون در حال پخته، وسایل مورد نیاز واسه سفرتون رو آماده کنین.

  • فقط یادتون باشه که تحقیقات نشون داده انجام با هم چند کار ممکنه روی توانایی تمرکز فرد روی یک چیز در همون زمان اثر بزاره.

۲. بخشی از مسئولیتا رو واگذار کنین

کسی که مسئولیتی رو بهش محول می کنین حتما باید شرایط و ملزومات انجام اون کار رو داشته باشه. فراموش نکنین که انجام خیلی از کارا در زمان خودش بهتر از اینه که اونو به زمانی دیگر موکول کنین به امید اینکه بهتر و کامل تر انجام شه. مثلا اگه یکی از کارا رو به بچه کوچیک تون بسپارید و بهش مسئولیت بدین، نه تنها اون یاد میگیره چه جوری انجامش بده، بلکه راه های برطرف کردن مشکلات احتمالی رو هم تجربه می کنه. اگه اصرار داشته باشین همه کارا رو خودتون انجام بدین، نظم و ترتیب دادن به کارا سخت میشه.

۳. تصمیم گیری هاتون رو بیشتر کنین

به هم ریختگی و بی نظمی معمولا نتیجه ضعف در تصمیم گیری در این بارهه که چه باید بکنین و با یک موضوع چه جوری باید کنار بیایید. مهارت تصمیم گیری رو با تصمیمات کوچیک تمرین کنین تا به زودی ببینین به چه اعتماد به نفسی در مورد ی اقدام و عمل می رسه و چه خوب می تونین از پس تموم کارای روزمره تون بربیایید و در انجام مسئولیت هاتون موفق بشین. همین امروز شروع کنین!

منبع : wikihow.com



۱

دسته‌ها: آموزشی