مسئله فقط چیزی که به زبون میارید نیس؛ بلکه روش گفتن هم در تأثیری که روی مخاطب می ذارین، مهمه. واقعا چیزی که می گین، نسبت به حسی که در طرف مقابل ایجاد می کنین، اهمیت به مراتب کمتری داره، به ویژه به عنوان فروشنده و بازاریاب و در بخش ی فروش. اینجاست که زبون بدن در بازاریابی اهمیت ویژه ای پیدا می کنه. این نوشته رو بخونین تا با اهمیت اون آشنا شید.

 

وقتی ارتباطی برقرار می کنین تا محصول تون رو به فروش برسونین، باید اطمینان و آرامش رو در خودتون به نمایش بذارین. اگه این کار رو نکنین، طرف مقابل متوجه می شه و اون اون طور که باید، به شما اعتماد نمی کنه و واسه تون ارزش قائل نمی شه.

آرامش

اگه به رابطه چشمی و حرکات ابرو، حالات صورت، حرکت بدن و دستا و پاهایتان مسلط شید، مطمئنا در ملاقاتای کاری تون به عنوان بازاریاب، موفقیت بیشتری به دست میارید.

زبون بدن تون ممکنه علیه شما اقدام کنه. باید بدونین چیزی که احساس می کنین، حتما همون چیزی نیس که به طرف مقابل تون منتقل می کنین. مثلا حتی اگه هوای اتاق سرده هم نباید دست به سینه باشین و شونِه هاتون رو خم کنین، چون این حالتی دفاعی رو القا می کنه، حتی اگه واقعا اینجور حسی نداشته باشین.

مشتری پنهون ای که با اون جلسه دارین، شما رو نمی شناسه، پس از نشونه های غیرکلامی استفاده می کنه تا ذهن تون رو بخونه.

پس در طول جلسات کاری به زبون بدن تون توجه کنین، نشونه های خوبی بفرستید و مطمئن شید که برداشت اولِ طرف مقابل از شما، برداشت خوبیه.

رابطه چشمی

بیشترِ واکنشای هیجانیِ شما به چیزی که بقیه میگن و انجام میدن، خواه مثبت باشن و یا منفی، در حالات صورت تون دیده می شه. حقیقت اینه که چشما و ابروها داستانای شگفت انگیزی میگن.

اگه در طول جلسه با مشتری رابطه چشمیِ بسیار کمی برقرار کنین، شاید اون تصور می کنه حواس تون پرته یا اصلا به چیزی که می گه بی علاقه هستین. همینطوری، اگه وقتی هم که خودتون صحبت می کنین رابطه چشمی با طرف مقابل برقرار نکنین، ممکنه اون فکر کنه رو راست صحبت نمی کنین و پس بعیده به شما اعتماد کنه.

در طول جلسات فروش، با مشتری رابطه چشمی برقرار کنین و مطمئن شید که حالت چهره تون آروم و راحته. به این صورت، حتی اگه نگران هم باشین، در ظاهر همه چیز خوب به نظر می رسه.

حالات چهره

چهره فقط از راه چیزی که چشما به تصویر میکشن رابطه برقرار نمی کنه، بلکه حالت دهن و حرکت لب هاتون هنگامی که صحبت می کنین هم اهمیت دارن.

وقتی صحبت می کنین، لب هاتون باید راحت باشن، یعنی اونا رو کج و کوله نکنین و لبخند مختصری هم داشته باشین. این نشون می ده نسبت به اطلاعاتی که میدید صادق هستین و خوشحال میشید که تجربه و علم تون رو با طرف مقابل به اشتراک بذارین.

بدن و دستا

روش قرار گرفتن دستا و بدن تون چیزای زیادی درباره چیزی که تو ذهن دارین میگه. دست به سینه بودن نشونه حالت تدافعیه. اگه عادت کردین همیشه دست به سینه باشین، با قرار دادن دست هاتون روی پاها هنگام گوش کردن، این عادت رو ترک کنین.

چه پشت میز نشسته باشین و چه وایس تاده باشین، در هر صورت طرز قرار گرفتن تون مهمه. پس به حرف بزرگ ترها گوش کنین و پشت تون رو صاف نگه دارین. آویزون کردن سر یا خم کردن شونِه هاتون ممکنه باعث شه خسته و نامطمئن به نظر برسین. پشت و سینه تون رو باید صاف نگه دارین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   نشونه های هوش هیجانی پایین چیه؟ 

اگه عادت عصبیِ کلیک کردن سرِ خودکار یا ضربه زدن با انگشتای پاتون روی زمین رو دارین، خودکار رو کنار بذارین و پاهایتان رو هم از محل قوزک به هم بچسبونید. وگرنه، زبون بدن تون به طرف مقابل خواهد گفت که بی تاب، پریشون و یا کِسل هستین.

وقتی در جلسه ی بازاریابی نشسته اید، کمی به جلو خم شید و فعالانه گوش کنین. کمی خم شدن به جلو خوبه و علاقه تون رو نشون می ده. اما خیلی زیاد کج شدن به طرف جلو هم ممکنه باعث شه در حال التماس به نظر برسین و خیلی به عقب کج شدن هم ممکنه شما رو سلطه گر نشون بده.

دست هاتون رو جایی نگه دارین که دیده شن. فرو کردن اونا در جیب باعث می شه طرف مقابل فکر کنه بی خیال هستین و یا چیزی رو مخفی می کنین.

اونا رو باز نگه دارین و کف دستا رو هم نشون بدین تا پذیرا و صمیمی به نظر برسین. در جدا از اینکه همیشه از مشت کردن دستا پرهیز کنین.

پاها

پاهایتان نباید در طول جلسه جلب توجه کنن، مگه اینکه در کار فروش جوراب یا شلوار باشین! پس تکرار می کنم که با پاتون روی زمین ضربه نزنید، همیشه پاهایتان رو جابه جا نکنین. موقع صحبت کردن در جلسات کاری، همه سعی تون رو بکنین که طرف مقابل از یاد ببره شما اصلا پایی هم دارین! اگه هم فراموش نکنه، دست کم نباید متوجه پاهایتان شه. چون اگه این طور باشه، نشونه این هستش که مضطرب هستین و یا به چیزی که میگذره اطمینانی ندارین. روی هم انداختن پاها و دست به سینه بودن هم بیشتر نشونه های دفاعی هستن.

اگه سردتونه و می ببینن که باید پاهایتان رو روی هم بندازین، لبخند بزنین و گشاده رو به نظر برسین.

وقتی هم وایس تاده اید، باید پاهایتان رو به اندازه عرض شونه ها باز کنین.

تجاوز به فضای شخصی

وقتی با مشتریا رابطه برقرار می کنین، عموما بهتره در فاصله ای بین ۳۰ تا ۱۲۰ سانتی متر از اونا بایستید. این شما رو به حد کافی نزدیک نگه می داره تا بدون اینکه ناراحت شن، با ایشان رفت و امد کنین. فاصله نزدیک تر از ۳۰ سانتی متر معمولا واسه خونواده و صمیمی.

خونواده

حرکت بیشتر از حد

همونجوریکه گفته شد، حرکات ناخوداگاهی مثل کلیک سرِ خودکار یا ضربه زدن با نوک پا معمولا نشونه های بی حوصله گی هستن. ضربه زدن با انگشتان دست و بازی کردن با شست دستا هم همین طوره.

برابری و درخشش

روش ایده ال واسه به تصویر کشیدن خودتون در جلسات بازاریابی و تعاملات کاری، رفتار برابر و مثل به زبون بدن طرف مقابله. با درخشش حرکات و وضعیت مثل با مشتری تون، باعث میشید اون آرامش داشته باشه و در طول جلسه، تا جای ممکن احساس راحتی کنه. اما مرز باریکی بین درخشش رفتار و تقلید هست. هیچکی دوست نداره بقیه ادایش رو در بیارن. پس باید مراقب باشین.

جون کلام اینکه کاری کنین طرف مقابل پیشه شما احساس راحتی داشته باشه و نشون بدین که حضور دارین، علاقه مند هستین و روی اون تمرکز کردین. با تسلط بر هنرِ برابری و درخشش زبون بدن در بازاریابی، ارائه های آینده خود رو بسیار موفق تر پیدا می کنین.

منبع : thecenterforsalesstrategy customerexperienceinsight

 


دسته‌ها: آموزشی